Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw ◄`

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Deutz MLH228

MLH228 overzicht.JPG

Overzichtsfoto uit de MLH228F folder [1]. Vergeleken met de foto hierboven heeft de loc op de foto hieronder hele andere buffers.

Inleiding

 

De Deutz locomotieven van de MLH serie met langzaam lopende viertact dieselmotoren met één liggende cilinder en verdampingskoeling waren de opvolgsters van locs met soortgelijke Ottomotoren. De MLH serie is op een andere webpagina in grote lijnen behandeld. Het gaat om drie verschillende motoren, aangeduid met hun zuigerslaglengtes van 22, 28 en 32 cm. Op deze webpagina wordt nader ingegaan op de Deutz locs met motoren met een zuigerslaglengte van 28 cm. De motor werd in de loop der jaren verbeterd en zo ontstonden achtereenvolgens de versies MLH128 en MLH228, maar er zijn alleen locs bekend met MLH228 motoren.

Deutz ML228zonder kap 061.jpg

In deze foto uit de MLH228F folder [1] is direct links van het vliegwiel de smeerpers te zien en links daarvan en iets hoger de regulateur. Net als bij een stoommachine zijn dat twee ronddraaiende bolletjes aan hefbomen. Ze zijn niet te zien omdat er een metalen stolp overheen is geplaatst. In de dieselolietank is een hoek uitgespaard voor de regulateur. Bij de MLH222F en MLH332F ziet het er heel anders uit: de regulateur lijkt niet afzonderlijk te zien en is waarschijnlijk in de brandstofpomp opgenomen.

Gegevens

 

De volgende gegevens zijn bekend [1]:

 

 

ML228F

Bouwjaren

1927-1931

Gewicht (ton)

5,25

Vermogen (pk)

bij …toeren

15

450

Slag (mm)

280

Cilinder diameter (mm)

170

Snelheden (km/u)

3,5 en 8

Max. trekkracht a/d haak (kg)

960

Max. treingewicht (ton)

80

Lengte over buffers (mm)

3775

Radstand (mm)

930

Hoogte (mm)

2000

Breedte (mm)

965

 

Nederlandse voorbeelden

 

In Nederland kwamen 10 locs van het type MLH228F voor. In het onderstaande worden enkele voorbeelden besproken.

 

Deutz 8547 (1929) van Kurstjens in Tegelen was een MLH228F. Via de link is een foto te zien.

 

De Maatschappij Griendtsveen in Erica bezat Deutz 7260 (1927) en 8426 (1928).  In [2] staat een foto. In het onderschrift wordt opgemerkt dat de locs houten buffertjes hadden.

 

Bij de ingang van de (nagebootste) Steenkolenmijn Valkenburg staat sinds 1970 Deutz fabrieksnummer 6923 uit 1926, die actief was bij de Oranje Nassau Mijnen.

 

Foto op gpsbiketracks.be

 

De beschildering in verschillende kleuren zal wel niet historisch verantwoord zijn, maar laat wel verschillende onderdelen goed uitkomen, zoals de zilverkleurige handwielen van de versnellingsbak. De twee wielassen zijn – anders dan bij de F uitvoering - door een ketting verbonden, want er is geen koppelstang te zien. Aan de buitenzijde van de wielen zitten de (blauwe) remblokken. De zandstrooier is tussen de wielen geplaatst. Het open carter is door een vliegwiel aan het oog onttrokken, maar via de openingen in het vliegwiel is er toch bij te komen. De bufferblokken aan de achterzijde zijn fors. De spoorwijdte is 570 mm

http://www.gpsbiketracks.be/img/site%20foto's/050129%20Groeveroute%20sf/kolenmijn-Valkenburg.jpg

Overigens is dit volgens [3b] een MLH228Gr, maar volgens [3a] is het een ML228Gr (zonder H, dus geen diesel). Die twee types zijn uiterlijk gelijk.

 

Zie [3a] voor meer Nederlandse voorbeelden.

Opmerkingen:

a)

Bij de Deutz diesellocs stelt de machinist niet een bepaalde brandstoftoevoer in, maar een bepaald toerental (en daarmee een bepaalde snelheid). De brandstoftoevoer gaat via een plunjerpomp die zodanig door de distributie-as wordt aangedreven dat op het juiste moment brandstof wordt ingespoten. De opbrengst van de plunjerpomp kan geregeld worden door de plunjer te verdraaien. Wanneer bijvoorbeeld bij het oprijden van een helling het door de regulateur gemeten toerental lager wordt dan het door de machinist ingestelde toerental, dan zorgt het regelsysteem ervoor dat de plunjer zodanig verdraaid wordt (en dat er daardoor zoveel meer dieselolie wordt ingespoten) dat weer het gewenste toerental bereikt wordt.

 

Bronnen:

[1]

Deutz folders in het archief van de Heidemij:

Gelders Archief, plaatsingsnummer 0915: Heidemij, Bestuur en Directie

daarin 7.01.2. Commissie tot onderzoek van het vraagstuk der vuilverwijdering/V.A.M.

o.a. inventarisnummers 1271 – 1278.

[2]

Toon Steenmeijer, “Turfspoor in Erica/Torfbahn in Erica”, uitgave van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica, 2006/2007.

[3]

Deutz leverlijsten van:

[3a]

Toon Steenmeijer (Nederlands smalspoor);

[3b]

Jens Merte.

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op smalspoor      Deutz MLH diesellocs

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud