►
Nieuw ◄` ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deutz MLH228 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ Overzichtsfoto uit de MLH228F folder [1].
Vergeleken met de foto hierboven heeft de loc op de foto hieronder hele
andere buffers. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inleiding De Deutz locomotieven van de MLH
serie met langzaam lopende viertact dieselmotoren
met één liggende cilinder en verdampingskoeling waren de opvolgsters van locs
met soortgelijke Ottomotoren. De MLH serie is op
een andere webpagina in
grote lijnen behandeld. Het gaat om drie verschillende motoren, aangeduid met
hun zuigerslaglengtes van 22, 28 en 32 cm. Op deze
webpagina wordt nader ingegaan op de Deutz locs met
motoren met een zuigerslaglengte van 28 cm. De
motor werd in de loop der jaren verbeterd en zo ontstonden achtereenvolgens
de versies MLH128 en MLH228, maar er zijn alleen locs bekend met MLH228
motoren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ In deze foto uit de MLH228F folder [1] is direct links van het vliegwiel de smeerpers te zien en links daarvan en iets hoger de regulateur. Net als bij een stoommachine zijn dat twee ronddraaiende bolletjes aan hefbomen. Ze zijn niet te zien omdat er een metalen stolp overheen is geplaatst. In de dieselolietank is een hoek uitgespaard voor de regulateur. Bij de MLH222F en MLH332F ziet het er heel anders uit: de regulateur lijkt niet afzonderlijk te zien en is waarschijnlijk in de brandstofpomp opgenomen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens De volgende gegevens zijn bekend [1]:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nederlandse
voorbeelden In Nederland kwamen 10 locs van het type MLH228F voor. In het onderstaande worden enkele voorbeelden besproken. Deutz 8547 (1929) van Kurstjens in Tegelen was een MLH228F. Via de link is een foto te zien. De Maatschappij Griendtsveen in Erica bezat Deutz
7260 (1927) en 8426 (1928). In [2]
staat een foto. In het onderschrift wordt opgemerkt dat de locs houten buffertjes hadden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bij de ingang van de
(nagebootste) Steenkolenmijn Valkenburg staat sinds 1970 Deutz
fabrieksnummer 6923 uit 1926, die actief was bij de Oranje Nassau Mijnen. Foto op gpsbiketracks.be → De beschildering in
verschillende kleuren zal wel niet historisch verantwoord zijn, maar laat wel
verschillende onderdelen goed uitkomen, zoals de zilverkleurige handwielen
van de versnellingsbak. De twee wielassen zijn – anders dan bij de F
uitvoering - door een ketting verbonden, want er is geen koppelstang te zien.
Aan de buitenzijde van de wielen zitten de (blauwe) remblokken. De
zandstrooier is tussen de wielen geplaatst. Het open carter is door een
vliegwiel aan het oog onttrokken, maar via de openingen in het vliegwiel is
er toch bij te komen. De bufferblokken aan de achterzijde zijn fors. De
spoorwijdte is 570 mm |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overigens is dit volgens [3b]
een MLH228Gr, maar volgens [3a] is het een ML228Gr (zonder H, dus geen
diesel). Die twee types zijn uiterlijk gelijk. Zie [3a] voor meer Nederlandse voorbeelden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
Bij de Deutz diesellocs stelt de machinist niet een bepaalde brandstoftoevoer in, maar een bepaald toerental (en daarmee een bepaalde snelheid). De brandstoftoevoer gaat via een plunjerpomp die zodanig door de distributie-as wordt aangedreven dat op het juiste moment brandstof wordt ingespoten. De opbrengst van de plunjerpomp kan geregeld worden door de plunjer te verdraaien. Wanneer bijvoorbeeld bij het oprijden van een helling het door de regulateur gemeten toerental lager wordt dan het door de machinist ingestelde toerental, dan zorgt het regelsysteem ervoor dat de plunjer zodanig verdraaid wordt (en dat er daardoor zoveel meer dieselolie wordt ingespoten) dat weer het gewenste toerental bereikt wordt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Deutz folders in het archief van de Heidemij: Gelders Archief, plaatsingsnummer 0915: Heidemij, Bestuur en Directie daarin 7.01.2. Commissie tot onderzoek van het vraagstuk der vuilverwijdering/V.A.M. o.a. inventarisnummers 1271 – 1278. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
[2] |
Toon Steenmeijer, “Turfspoor in Erica/Torfbahn in Erica”, uitgave van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica, 2006/2007. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[3] |
Deutz leverlijsten van: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[3a] |
Toon Steenmeijer (Nederlands smalspoor); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[3b] |
Jens Merte. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
{ |
Overzicht van motorloctypes op smalspoor Deutz MLH diesellocs |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||