Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

`

Orenstein & Koppel type MEC 502

   

O&K MEC 502c.jpg

↑ Een tekening van de O&K MEC 502 was niet in de literatuur of op internet te vinden ↑

Rob Mooij zat kennelijk met hetzelfde probleem en maakte deze tekening voor de Modelbouwer [1]

Teleloks (zie ook hier)

 

Onder Teleloks verstaat men industrielocomotieven die speciaal zijn ontworpen om door één man radiografisch bediend te worden. De machinist/rangeerder moet soms kort na elkaar een aantal wissels omleggen en moet dan – met de afstandsbediening voor zijn buik - op een lage maar veilige plaats op de locomotief kunnen staan in plaats van steeds naar de cabine te moeten klauteren. Zulke lage veilige plaatsen zijn  rangeertredes achter de bufferplaten.

Maar bij grote industrieën – zoals hoogovenbedrijven – moeten soms ook afstanden van kilometers worden afgelegd.  Een cabine met een zitplaats is dan comfortabel, zeker bij slecht weer. Om van elk van de rangeertredes op de vier hoeken van de loc snel een cabine te kunnen bereiken ligt een ontwerp met twee eindcabines voor de hand. Dat was zeer ongebruikelijk voor een industrieloc.

 

De eerste Teleloks waren de zes door Orenstein & Koppel voor Hoogovens gebouwde Fluisterlocs. Die voldoen aan een extra eis: ze maken weinig geluid omdat meetrillende deuren in de motorkap zijn vermeden door die motorkap hefbaar te maken. Die fluisterlocs hebben brede cabines (met een smalle motorkap daartussen)  met aanvankelijk twee stuurtafels per cabine (dus vier per loc) en later één per cabine.

Uit deze locs uit 1976 zijn binnen enkel jaren verschillende andere Teleloks ontwikkeld (zie [2] voor details) waaronder in 1980 de MEC502. Ook de MEC heeft eindcabines, maar verder zijn er vele verschillen met de fluisterlocs van Hoogovens:

a)

De fluisterlocs van Hoogovens zijn dieselhydraulisch; de MEC502 is dieselelektrisch. Vandaar de E in de type-aanduiding. De MEC502 maakt gebruik van de indertijd moderne draaistroomtechniek.

b)

De MEC502 heeft geen draaistellen, maar is – zoals vele Duitse Teleloks – een drieasser. Vandaar de C in de type-aanduiding.

Het vermogen van de dieselmotor van de MEC502 is dan ook een stuk lager: het getal in de type-aanduiding slaat ongeveer op het vermogen in kW.  De type-aanduiding van de Hoogovens fluisterlocs is MHBB1002. Het vermogen is dus ongeveer twee maal zo groot.

c)

De eindcabines van de MEC502 zijn net zo smal als de motorkap. Deze vormgeving (of het gebrek daaraan) leverde de locs minder fraaie bijnamen als broodrooster, schoenendoos en friteskraam op. De smalle cabines bevatten maar één zitplaats, wat meters en dergelijke, maar geen stuurtafel. De machinist/rangeerder kan immers zijn afstandsbediening ook in de cabines gebruiken.

d)

De MEC502 is geen fluisterloc: de motorkap bevat deuren.

 

Orenstein & Koppel bouwde in 1980 vier exemplaren voor de Dortmunder Eisenbahn (DE), maar staakte in 1981 de productie van locomotieven. Krauss-Maffei ontfermde zich over de tekeningen en bouwde onder de type-aanduiding ME 05 Endfx in 1981 twee broodroosters voor Vöest Alpin in Linz en in 1982 nog eens negen voor de Dortmunder Eisenbahn. Krauss-Maffei bouwde daarnaast ook het type ME 05 met middencabine.

 

Shunter

 

Shunter kocht in 2007 drie van de vier door O&K gebouwde broodroosters van de Dortmunder Eisenbahn (de vierde was verongelukt).

 

Daarvan is de ex-DE 762, alias Shunter 602, nooit bij Shunter in gebruik geweest. Deze Telelok staat al jaren zonder motor.

 

Shunter, Rotterdam Blindeweg, 2015-09-05 →

 

Hier is goed te zien dat dit type is wel een Teleloc is, maar geen “fluisterloc”: de kap is niet hefbaar en er zitten (zaten) vele deuren in.

Wereldhavendagen 026.JPG

overzicht.JPG

fabrieksplaat.JPG

De motorhuif bestaat in feite uit twee aparte huiven met een smalle spleet daartussen.

 

← De Orenstein & Koppel fabrieksplaat met fabrieksnummer 26957is nog steeds aanwezig. Daaronder zit een plaat van Brown Boveri. Die firma leverde de draaistroom transmissie.

 

Deze foto’s zijn op 30-04-2015  gemaakt van Shunter 603 (met de naam Evy) bij de OOC (Osse Overslag Centrale)in Oss. Evy reed van begin 2011 tot begin 2016 treinen van de OOC van en naar station Oss. Begin 2016 nam bakkie ex-NS 691 van HSL het werk over.

 

Een gewicht van 68 ton (dus een aslast van bijna 23 ton) lijkt rijkelijk veel →

 

Andere technische bijzonderheden zijn [1]:

Maximum snelheid: 35 km./uur

Motorvermogen: 510 kW

Eigenschappen.JPG

Opmerkingen:

a)

De historische gegevens zijn:

O&K fabrieksnr.

Bouwjaar

Dortmunder Eisenbahn nr.

Shunter nummer

Opmerkingen

26954

1980

761

601 (Annemiek)

 

26955

1980

762

602

Bij Shunter plukloc

26956

1980

763

 

Bij Dortmunder Eisenbahn verongelukt

26957

1980

764

603 (Evy)

 

 

b)

Evy is ook actief geweest bij de voormalige Shunter vestiging in de Wagenwerkplaats in Roosendaal.
Annemiek rangeert tegenwoordig bij Shunter Waalhaven.

  

Bronnen:

[1]

Rob Mooij, O&K MEC 502, De Modelbouwer 2011-5 p. 268.

[2]

Deze webpagina op Rangierdiesel

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud