►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Ruston & Hornsby type 88DS (dieselmechanisch) |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
↑ Bron tekening: Ruston & Hornsby folder [1] ↑ Techniek Ook de 88DS is van radius rods voorzien; zie hiervoor het type Ruston & Hornsby 48DS. De 88DS is niet simpelweg een zwaardere versie van de 48DS, want [2]: · De versnellingsbak van de 88DS wordt met oliedruk geschakeld. · De 88DS heeft een Westinghouse rem (de 48DS alleen een handrem). · De 88DS wordt op lucht gestart. Om ook na een periode van stilstand te kunnen starten, kon het luchtreservoir ook worden gevuld met behulp van een 1,5 pk dieselmotor. Om deze hulpmotor te kunnen herbergen, was een uitbouw gemaakt in de rechterkant van de motorkap. |
||||||||||
|
||||||||||
In Nederland Alleen de BPM raffinaderij in Pernis had een Ruston 88DS. Die woog 17 ton (dat was het minimum; desgewenst kon een 88DS tot 20 ton worden geballast) en verliet op 28 oktober 1948 de R&H fabriek. De levering vond niet plaats via de R&H importeur Spoorijzer, maar via Shell in Engeland. |
||||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Co Wesseling (Logitech) |
|||||||||
|
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
folder in het archief van de firma Logitech |
||||||||
[2] |
David R.
Hall; “The Ruston Class 48DS & 88DS locomotives”; The Moseley Railway
Trust, 2003. |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
|
|||||||||