► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Orenstein & Koppel benzineloc type S10 voor smalspoor |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
↑tekening van de O&K S10a [1] ↑ De adjunct directeur van de NHM –T. van Maanen– adviseerde de Vuil Afvoer Maatschappij onder andere over normaal- en smalspoor en kreeg daarom informatie van Deutz Katendrecht, Oving, Du Croo & Brauns en O&K. O&K in Amsterdam had kennelijk geen H2 tekening beschikbaar en stuurde daarom een tekening van de S10a met de mededeling dat de S10 gelijk was aan de H2. Ten overvloede is op de tekening achter S10a in potlood H2 geschreven. De types S10 en H2 vertonen echter verschillen in lengte, radstand en wieldiameter; zie deze tabel. |
||||||||||
Helaas zijn in de tekening geen maten ingeschreven. Die zijn echter te ontlenen aan genoemde tabel. Wel is de opbouw van de loc duidelijk te herkennen, met van links naar rechts: radiator, ventilator, viercilinder watergekoelde motor, vliegwiel, versnellingsbak met kettingaandrijving naar de vooras en vandaar naar de achteras. Boven de versnellingsbak zijn twee benzinetanks geplaatst. De latere types H2 (met benzinemotor) en RL2 (met dieselmotor) hadden dezelfde opbouw en leken sterk op de S10. |
||||||||||
|
|
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
archief Nederlandse Heidemaatschappij (NHM), berustend bij het Gelders Archief |
||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
{ |
Overzicht van de motorloctypes voor smalspoor (aldaar ook Nederlandse voorbeelden van de S10 en S10a) |
|||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
|
|
||||||||