► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Orenstein & Koppel dieselloc type RL4 voor smalspoor |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
↑ Bron van de tekening: Karlheinz Rohrwild
van Feldbahn-Museum 500 e.V.↑ Zie deze tabel voor meer gegevens, deze lijst voor Nederlandse gebruikers en zie hieronder voor een foto. Met een viercilinder motor
van 40 pk en een gewicht van 8,5 ton was dit type voor smalspoor een zware
jongen. Het machinistenhuis en de
elektrische verlichting waren voor dit model geen optie, maar standaard. De
loc werd elektrisch gestart. Kenmerkend voor enkele
O&K types (met name de RL4) waren de in de deuren van de motorkap
geperste diagonale verstevigingen. Kenmerkend voor de RL3 en de RL4 is ook de
asymmetrisch aangebrachte kegelvormige schoorsteen. Loc 9 van de NSS (Klik voor foto) heeft deze en andere kenmerken niet en is
geen RL4 -zoals in diverse publicaties wordt gesteld- maar een S10 (met dank aan Gerard de Graaf en Karlheinz Rohrwild). |
|||||||||||||||
Na oktober 1942 kwamen nog slechts 57 steenfabrieken in aanmerking voor een kolentoewijzing. De meeste steenfabrieken lagen stil. De O&K RL4 dieselloc van de steenfabriek Petra bij Deventer reed dus niet. Om vordering door de Duitsers te voorkomen, werd de loc met succes verstopt. De foto laat zien dat ook in de jaren na de Tweede Wereldoorlog de klei hier nog met de schop gestoken werd. De loc komt nog voor op een O&K referentielijst uit circa 1952, hoewel de Petra in 1947 gesloten is. Daarom lijkt het waarschijnlijk dat de loc nog naar een andere vestiging van de “Overijsselsche Steenfabrieken” is gegaan. Foto uit het boek: J.W. Montenberg “Hoe Deventer vroeger spoorde”, Boekhandel Van Someren, 1966 → |
|||||||||||||||
|
|
||||||||||||||
{ |
|||||||||||||||
Terug/verder naar: |
Overzicht en gegevens vooroorlogse Orenstein & Koppel diesellocs |
||||||||||||||
|
|
||||||||||||||
|
|
||||||||||||||