Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Tekeningen

 

Orenstein & Koppel dieselloc type RL3 voor smalspoor

 

O&K Nr 244 - RL3.jpg

  Bron van de tekening: Karlheinz Rohrwild van Feldbahn-Museum 500 e.V.↑

 

Zie deze tabel voor meer gegevens, deze lijst voor Nederlandse gebruikers (er is er maar één bekend).

Opvallend is de aandrijving via de blinde as; de andere modellen uit deze serie (RL1, RL2 en RL4) en ook de normaalsporige versie van de

RL 3 worden via kettingen aangedreven.

Wel kenmerkend zijn de “gebombeerde” deuren:  in de deuren van de motorkap zijn diagonale verstevigingen geperst. Kenmerkend voor de RL3 - en de RL4 - is ook de asymmetrisch aangebrachte kegelvormige schoorsteen. De normaalsporige versie heeft ook deze kenmerken niet. Overigens werden zowel de smalspoorversie als de normaalspoorversie in Berlijn gebouwd. Locs van deze types hebben daarom heel andere fabrieksnummers dan de RL1, die in Nordhausen werd gebouwd.

 

 

{

Lijst loctypes            RL1                      RL2                 RL4

Terug/verder naar:

Overzicht en gegevens vooroorlogse Orenstein & Koppel diesellocs

Nieuw                           Home                   Inhoud