►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Orenstein & Koppel type MD3 |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ Bron van de tekening: Karlheinz Rohrwild
van Feldbahn-Museum 500 e.V.↑ |
|||||||||||
In grote lijnen: De eerste motorlocomotieven van Orenstein & Koppel (O&K) waren benzinelocomotieven. De eerste diesellocs behoorden tot de RL serie. Ze kregen motoren die in licencie van ACRO gebouwd waren. De serie liep van de RL1 (met een ééncilindermotor van 10 pk) tot de RL8 voor normaalspoor (met een viercilinder motor van 80 pk. Het cijfer achter RL (= Roh Öl) gaf dus – vermenigvuldigd met 10 - het aantal pk’s. Vervolgens ging O&K dieselmotoren naar eigen ontwerp bouwen. Deze motoren werden ingebouwd in locs van de nieuwe MD serie. Vanaf 1934 verscheen de MD1 (met een ééncilindermotor, aanvankelijk MD genoemd), vanaf 1935/6 de MD2 (met een tweecilindermotor) en de MD3. Een kenmerk van de MD serie is de platte motorkap met afgeschuinde zijkanten. De MD smalspoorlocs werden niet in Nordhausen gebouwd (zoals de meeste O&K motorlocs voor smalspoor) maar in Berlijn. Zie deze tabel voor meer gegevens. Er zijn twee Nederlandse voorbeelden bekend: |
|||||||||||
|
De Gemeentelijke Reinigingsdienst in Enschede had vanaf 1926 een 6 km lange smalspoorlijn van de vuilnisbelt aan de Poolmansweg naar het Usselerveen. In 1926 waren beschikbaar twee O&K benzinelocs van het type S30, 22 huisvuil kipwagens van 2,7 kuub, 12 straatvuil- en rioolmodderkipwagens van 1,5 kuub en vier tankwagens van 1,5 kuub voor het vervoer van faecaliën (Bron: sociaal-democratisch dagblad Voorwaarts: 11-11-1926). In 1937 en 1938 kwamen diesellocs met de O&K fabrieksnummers 21059 en 21282, beiden van het type MD3. ← Foto gemeentearchief Enschede met een MD3 voor de trein. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
Overzicht en gegevens vooroorlogse Orenstein & Koppel diesellocs |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||