►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
|
|
|
|
|
||||||
Beyer & Peacock |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
↑ Beyer
& Peacock van Staatsmijnen [1] ↑ Dit betreft Staatsmijnen Staatsmijnen 8 en 9. Staatsmijnen kocht tot 1929 (het jaar waarin Hohenzollern stopte) 23 fabrieksnieuwe locs voor normaalspoor, waarvan niet minder dan 22 bij Hohenzollern. Maar de Duitse industrie kon in de Eerste Wereldoorlog niet leveren en dat was voor Staatsmijnen aanleiding een aantal gebruikte locs te kopen. De NBDS had vanwege diezelfde Eerste Wereldoorlog op haar internationale route geen werk voor de oudste sneltrein-locomotieven. Staatsmijnen kocht daarom in 1916 * van de NBDS de bedrijfsnummers 1 en 2. Ze waren toen al 43 jaar oud. Het zijn duidelijk geen industrielocomotieven gezien de grote drijfwielen en de aanwezigheid van een loopas en een tender. Er is letterlijk een streep door de tekening gezet toen de locs in 1926 (nr. 8) en 1930 (nr. 9) verschrot zijn. *De bestelling dateert uit 1916; volgens de Herder zijn de locs in 1917 bij de NBDS uit dienst gegaan. |
||||||||||
|
|
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
verzameling van Martin van Oostrom |
||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Martin van Oostrom |
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
{ |
|||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||