►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Aanvullingen |
||||||||||
|
||||||||||
Stoomsteenfabriek De Lek in Vreeswijk |
||||||||||
|
||||||||||
Correspondentie
tussen Stoomsteenfabriek De Lek en Orenstein & Koppel (aangetroffen in het gemeentearchief Nieuwegein en verkort weergegeven) 19 april 1948 De Lek aan O&K Na het bezoek van Uwen monteur eerverleden week hebben wij verder nog niets gehoord omtrent de reparatie van de cylindermantel van de Montania diesel. Wij moeten deze diesel dringend in orde brengen…. 21 mei 1948 O&K aan De Lek In antwoord op Uw schrijven d.d. 12 dezer delen wij U mede, dat wij niet begrijpen hoe men U een levertijd van 1 à 2 weken voor de volute-veren heeft kunnen opgeven. Wij hebben deze veren namelijk nog wel bij onze Belgische leverancier in bestelling, doch hebben zelfs nog geen invoervergunning ontvangen, zodat deze levering zeker nog wel geruime tijd zal duren. Om U echter voorlopig te kunnen helpen, kunnen wij U over enige weken spiraalveren opsturen, die wij momenteel zelf op onze machines toepassen. Wij verzoeken U beleefd ons mede te delen, hoeveel van deze veren U wenst te ontvangen. Met potlood is er
bij geschreven: 2 stuks. 24 mei 1948 De Lek aan O&K Graag 2 spiraalveren. 16 juni 1948 De Lek aan O&K Hoe staat met de cylindermantel en de spiraalveren ? 22 juni 1948 O&K aan De Lek O&K is afhankelijk van onderleveranciers. 29 juni 1948 De Lek aan O&K Verzoeke toezending voor onze Montania Loco M.D. 2 stuks doorgezette schakels. 15 juli 1948 De Lek aan O&K De Lek heeft de spiraalveren elders kunnen kopen. Tevens zouden wij nu weten willen, wanneer wij de cylinder van onze M.D. motorlocomotief kunnen verwachten. De reparatie van het cylinderhuis was volgens U geschied en het wachten was nog op de krukaslagers, welke verleden week zouden aankomen. 22 juli 1948 O&K aan De Lek Wij bevestigen de goede ontvangst van Uw schrijven 15 dezer en bedanken U voor Uw opdracht op 4 loopwielen No. 19154. Tot onze spijt moeten wij U echter mededelen dat wij deze momenteel niet voorradig hebben, doch wel verwachten wij binnen korte tijd nieuwe aanvoer. Direct na aankomst hiervan zullen wij Uw opdracht uitvoeren. Wat de reparatie van de onderdelen van Uw motorlocomotief betreft, berichten wij U, dat wij verleden week het benodigde rollager hebben ontvangen, doch dat Uw order wegens de bedrijfsvacantie niet direct kon worden afgehandeld. U kunt er echter op rekenen, dat de onderdelen binnen enkele dagen zullen worden verzonden. 29 juli 1948 O&K aan De Lek Wij komen hiermede terug op ons schrijven d.d. 22 dezer, en moeten U tot onze spijt mededelen , dat het cylinderblok, de zuiger en de krukas nog niet kunnen worden verzonden. Toen namelijk de onderdelen gemonteerd waren en wij het cylinderblok hebben afgeperst, bleek na enige uren draaien, dit blok nog enige druppels water door te laten. Het bleek dus nodig het cylinderblok wederom te laten oplossen, hetgeen vanzelfsprekend met de meeste spoed zal geschieden. Opmerking: met
“oplossen”wordt hier bedoeld oplossend gloeien. Dat is een bepaalde
warmtebehandeling. 19 augustus 1948 De Lek aan O&K Zoudt U ons in den loop der volgende week een monteur kunnen sturen om ons behulpzaam te zijn bij het in elkaar zetten van de Montania diesel welker onderdelen zojuist door U gerepareerd werden. 25 augustus 1948 De Lek aan O&K Hedenmiddag komt Uw monteur teneinde de Montania diesel weer in elkaar te zetten en bij het openen der door U gezonden kisten blijkt nu:
En wij vragen ons werkelijk af … 8 september 1948 O&K aan De Lek De desbetreffende, door ons gerepareerde onderdelen te weten een krukas, een zuiger en een cylinderblok zijn op 13 Augustus j.l. verzonden in een gesloten kist, aangevuld met houtwol. Bij het uitpakken ter plaatse heeft onze monteur van Erkel geconstateerd, dat de houtwol doornat was, en de onderdelen tengevolge daarvan tamelijk geroest waren. Bij het nameten van de betreffende astap heeft hij over de roestlaag een ovaliteit gemeten van 0,2 mm en hieruit abusievelijk de conclusie getrokken , dat deze door een verzuim op de fabriek niet zou zijn geslepen. Op de fabriek echter werd na het schoonschuren van de tap de ovaliteit gemeten met een micrometer waarbij een afwijking gevonden werd van 0,09 mm. De drijfstang hebben wij nooit in ons bezit gehad. Dit is dus een verzuim dat niet aan ons te wijten is. Voorts verzuimde U te bestellen 1 kogellager, 1 klep en vier leren blokjes. .. ……….. 1948 De Lek aan O&K … Het blijkt echter, dat de diesel thans zijn vroegere last van drie kipwagens geladen met elk een kuub zand, niet meer kan trekken. Twee wagens kan de diesel trekken, doch moeilijk en slaat in de bochten nog af. …Daar wij de eerste dagen van de volgende week de diesel nodig hebben voor het lossen van een kalkschip, waar dus slechts zeer licht werk verlangd wordt, verzoeken wij U met het sturen van een monteur te wachten tot U nader bericht van ons krijgt. 13 september 1948 O&K aan De Lek Daar echter de locomotief niet belast mag worden, alvorens enige dagen stationair gelopen te hebben, was het voor onze monteur niet mogelijk de nodige proef te nemen, waardoor de afstelling kon worden geregeld. 29 september 1948 De Lek aan O&K De Lek schrikt van rekening. 5 oktober 1948 O&K aan De Lek Rapport van de monteur: Bij onderzoek bleek in de toerenversteller zeer veel ruimte te zijn, waardoor de motor niet op toeren kon komen. Na dit te hebben verholpen, heb ik ook nog een nieuw pompelement ingezet, waarop de machine prima liep. Klant heeft echter een zeer slechte baan, waardoor machine hoogstens drie karretjes kan trekken. 12 oktober 1948 O&K aan De Lek Over de hoge kosten: de heenreis van de monteur is niet in rekening gebracht omdat hij met iemand mee kon rijden; maar er waren extra kosten voor verzenden van onderdelen met een bode. 14 oktober 1948 O&K aan De Lek Onze monteur C. van Erkel was op 7 October jl op Uw fabriek aanwezig voor de reparatie van de motorlocomotieven Nos. 5437 en 11318. Zijn rapport luidt als volgt:
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
||||||||||