►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Aanvullingen en correcties op hoofdstuk 8 van het boek “Kromhout”
van Toon Steenmeijer |
||||||||||
|
||||||||||
|
Blz.152 Hovers advertentie uit 1950 of 1951, kennelijk
gericht op de Belgische markt, want de tekst is zowel in het Nederlands als
ook in het Frans. Hovers probeerde serieus door te dringen
tot de Belgische markt met smalspoorlocomotieven. En toch was voor de
volgende naar België geleverde locomotief Kromhout de hoofd-aannemer. Collectie Toon Steenmeijer. Opmerkingen: De bovenste loc is in 1950 door Hovers gebouwd voor de steenfabriek Hectors in Boom (B). De onderste loc is – ook in 1950 – door Hovers gebouwd voor de Westergasfabriek in Amsterdam. |
|
||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Een van de twee
Kromhout locomotieven, DL4-1S of DL18-1S, die Hovers leverde aan de firma P.
Verachtert in Kerkdriel. Ze werden geleverd zonder cabine, maar de inventieve
machinist maakte iets van ijzeren pijp, takken en zeildoek om zich enigszins
tegen de ergste weersinvloeden te beschermen. De kipkarren werden gehuurd van
IVB in Zwolle. Foto collectie Tilly Verachtert |
|
|||||||||
Een van de twee locomotieven van het Ministerie van Overzeesche Rijksdelen met een kipkarrentrein
bij Kurik aan de rivier Kumbe
op Nieuw Guinea op 1 juni 1956. Onbekende bron/ collectie Toon Steenmeijer → Opmerkingen - Een serie foto’s (waaronder deze) over een rijstproject op deze locatie staat op de beeldbank van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden. - Bij sommige foto’s uit deze serie is sprake van de spelling Koerik aan de Koembe. - Kees Plug zocht uit dat "Volker Aanneming Maatschappij" de civiel-technische werken uitvoerde. De locs waren echter besteld door het Ministerie van Overzeesche Rijksdelen. |
|
|||||||||
Meteen er achteraan komt de tweede loc met een korte werktrein.
Achter de loc twee lorries met langsbanken voor
personenvervoer → Opmerkingen: - De foto’s zijn gemaakt bij een bezoek van gouverneur Van Baal bij het eerste oogstfeest in juni 1956. - Het bijschrift bij de tweede foto lijkt niet helemaal correct. Volgens andere foto’s waren er inderdaad twee Hovers locs, maar de ene was in één lichte kleur geschilderd (zoals op beide hier geplaatste foto’s) en de andere in een combinatie van een lichte en een donkere kleur. - Zie hier voor de Hovers locomotief en meer foto’s van en informatie over het project in Nieuw Guinea. |
|
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
{ |
Inhoudsopgave van het Kromhout boek ←Vorige hoofdstuk Volgende hoofdstuk→ |
||||||||
Terug/verder naar |
|
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||