fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Wagonkippers

 

Een wagon kan op twee manieren gekipt worden, namelijk door draaiing om:

-

de lengterichting
De wagen wordt in de wagonkipper een halve slag gedraaid. Voorzieningen als openklapbare schotten zijn niet nodig.

-

de breedterichting.
De wagen dient dan openklapbare kopschotten te hebben. Wagens met een remmershuisje hadden maar één openklapbaar kopschot en moesten - zonodig - eerst in de juiste stand gedraaid worden om gekipt te kunnen worden. 

Van beiden manieren van kippen staat hieronder een voorbeeld voor normaalspoor.

 

verplaatsbare wagonkipper

 

↑ Volgens het tijdschrift De Ingenieur 46 (jaargang 1907) leverde de firma Pohlig te Keulen deze verplaatsbare wagonkipper voor de nieuwe Gasfabriek aan den Trekvliet in Den Haag. Er was daar ook een draaischijf om wagens met remmershuisje in de goede stand te zetten.

De Zuidergasfabriek in Amsterdam had twee wagonkippers, waarvan er één hieronder te zien is. Een trein werd wagen voor wagen door zo’n wagonkipper gereden. Na ontkoppelen en vastzetten van een wagen werd de wagonkipper een halve slag geroteerd, zodat de kolen uit de wagon vielen.

 

  Foto uit het tijdschrift Het Leven, 1916, via GaHetNa

 

GasfabiekZuidWagomkipper1916GaHetNa.jpg

Een voordeel van de (op het spoorwegviaduct van de Haagse gasfabriek geplaatste) verplaatsbare wagonkipper was dat de kolen meteen op de juiste plaats gestort konden worden. Daar stond als nadeel tegenover dat er geen trein door de installatie getrokken of geduwd kon worden. Elke wagon moest apart door een loc naar de installatie worden geduwd en later weer worden weg getrokken.

Smalspoor

 

Bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica zijn twee wagonkippers te zien van de in 1983 gesloten turfstrooiselfabriek van de Maatschappij Griendtsveen. Hier

staat er één:

Foto: Ben van Wevering,

Erica, 03-08-1988→

 

Het ISM spreekt van kantelinstallatie en omkeerinstallatie. De wagens pasten precies in de installatie en werden daarom niet vastgezet. Vlak voor de fabriek werden de bolsterwagens losgekoppeld en één voor één door de omkeerinstallatie geduwd. Eerst werd dit door twee man met een handslinger gedaan. In de jaren 50 werd dit vervangen door een elektromotor die nog steeds bij demonstraties door het ISM gebruikt wordt.

03-08-1988 - ISM te Erica - foto ben van wevering (10).jpg

 

 

Met dank aan:

Toon Steenmeijer en Ben van Wevering.

 

 

 

 

{

Materieel                 Kolentips

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud