►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Orenstein & Koppel type MD2 |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
↑ Bron van de tekening: Karlheinz Rohrwild
van Feldbahn-Museum 500 e.V.↑ |
||||||||||||
In grote lijnen: O&K begon met benzinelocomotieven. De eerste diesellocs behoorden tot de RL serie. Ze kregen motoren die in licencie van ACRO gebouwd waren. De serie liep van de RL1 (met een ééncilindermotor van 10 pk) tot de RL8 voor normaalspoor (met een viercylinder motor van 80 pk). Het cijfer achter RL (= Roh Öl) gaf dus – vermenigvuldigd met 10 - het aantal pk’s. Vervolgens ging O&K dieselmotoren naar eigen ontwerp bouwen. Deze motoren werden ingebouwd in locs van de nieuwe MD serie. Vanaf 1934 verscheen de MD1 (met een ééncilindermotor, aanvankelijk MD genoemd), vanaf 1935/6 de MD2 (met een tweecilindermotor) en de MD3. De MD dieselmotoren waren lijnmotoren. Een uiterlijk kenmerk van de MD serie is de platte motorkap met afgeschuinde zijkanten. Kenmerkend voor de MD2 (en MD1) zijn onder andere de scheenplaten in de vorm van staven met een rechthoekige doorsnede. Het O&K type MD2 was uitverkoren als Kriegsmotorlokomotive type KML 5. Klik hier en daar voor foto’s van het type MD2. Ook is er een foto van een MD2 voor 900 mm spoorwijdte. Klik voor een lijst van gebruikers van het type MD2. Klik voor de technische gegevens. Na de Tweede Wereldoorlog verscheen nog de MD2b. Orenstein & Koppel in Amsterdam had veel MD2’s in het verhuurpark. Toen er geen animo meer bestond om een smalspoorloc te huren, werden een aantal van deze MD2’s omgebouwd voor normaalspoor. |
||||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
|
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
Overzicht en gegevens vooroorlogse Orenstein & Koppel diesellocs |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||