Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Schöma type CHL350-BB

 

Schöma in Diepholz (D) is al jaren gespecialiseerd in het bouwen van tunnellocs. Dat zijn locs die in combinatie met een tunnelboormachine gebruikt worden voor de aanvoer van het vervoer van personen, betonnen tunneldelen, verlengstukken voor de verschillende ledingsystemen voor de tunnelboormachines, tanks met grout en rails. Het zwaarste type is de CHL350-BB (opmerking a). Daarin is de betekenis van de letters en cijfers:

C

: Cardan

H

: hydrostatische aandrijving

L

: Lokomotive

350

: het afgeronde vermogen in kiloWatt

BB

: draaistelloc op twee tweeassige draaistellen.

KMW_Schoema_CHL350-BB.png

Schöma CHL350-BB. Op de loc staat het nummer TL03 en rechts daarvan het logo van de aannemerscombinatie KMW. ↑

Tekening: Philip Graham

 

Bij de aanleg van de Westerscheldetunnel werden tussen 1999 en 2002 door de aannemerscombinatie KMW (opmerking b) niet minder dan 12 locs van het type CHL350-BB gebruikt. Ze werden later nog aangevuld met 6 tweeassige Schöma’s. De spoorwijdte was 900 mm.

 

SP NL WST Tnz 199906xx TL01 statie.jpg

Bouwterrein van de Westerscheldetunnel bij Terneuzen, juni 1999. Foto: Jan Roos ↑

De donkere schijven boven de middens van de draaistellen zijn hijshaken, zoals alle Schöma tunnellocs die hebben.

 

 

Westerscheldetunnel

 

Dit uitgebreide en moderne smalspoorbedrijf is volledig (inclusief bijvoorbeeld het sporenplan) beschreven in [1]. Het artikel is in te zien door te klikken op de link achter [1].  Daarom wordt hier met enkele foto’s volstaan.

 

De machinist rangeert buiten de cabine hangend met de TL 01, bouwterrein van de Westerscheldetunnel bij Terneuzen, juni 1999.

Foto: Jan Roos →

 

Na de Westerschelde

 

De TL 11 en TL 12 zijn later ingezet bij de bouw van een metrolijn in Turijn en vervolgens bij tunnelbouw in Rusland.

SP NL WST Tnz 199906xx TL01 d.jpg

Opmerkingen:

a)

Andere types van Schöma tunnellocs zijn de:

-        CFL180DCL en CFL200DCL die ter sprake komen op de webpagina over de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

-        CHL60G. Die is in Nederland gebruikt voor een tunnel voor een gasleiding onder de Eems.

Deze types zijn tweeassig.
Diverse componenten komen in meerdere types voor.

b)

KMW was de afkorting van Kombinatie Middelplaat Westerschelde en bestond uit BAM Infrabouw, Philip Holzmann AG, Ways & Freytag AG, Voormolen Bouw BV, Heijmans BV en Franki NV.

Met dank aan:

Philip Graham en Jan Roos

Verwijzingen:

[1]

Gerard de Graaf, Smalspoor onder de Westerschelde, Op de Rails 2002-9, p. 335.

{

Overzicht motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud